Dwa dni temu otrzymałem z Ministerstwa Zdrowia odpowiedź na maila, którego treść można znaleźć tutaj. Jednego Ministerstwu na pewno nie mogę odmówić: moje doświadczenia pokazują, że odpowiadają na korespondencję mailową - nawet ze strony przypadkowego członka przypadkowego społeczeństwa :) Czas udzielania odpowiedzi również jest całkiem rozsądny. Dzięki temu kontaktowi dowiedziałem się paru rzeczy, które - mam nadzieję - ułatwią mi poruszanie się po zawiłych meandrach naszej służby zdrowia. Samej odpowiedzi nie będę tutaj komentował, ponieważ mówi między innymi o rozwiązaniach, które zostaną dopiero wdrożone. Komuś, kto tak jak ja, doświadcza problemów opieki zdrowotnej głównie jako pacjent i nie wie tak naprawdę, jaką konkretną formę te projekty ostatecznie uzyskają, trudno na tym etapie oceniać ich skuteczność. Ponieważ w najbliższym czasie po lekarzach jeszcze trochę pochodzę, to temat najprawdopodobniej jeszcze wróci, ale na razie zainteresowanych zapraszam do samodzielnego zapoznania się treścią odpowiedzi z Ministerstwa:
MINISTERSTWO ZDROWIA Warszawa, 20.02.2013
r.
Departament Ubezpieczenia ZdrowotnegoMZ-UZ-ZR-71-29590-2/AB/13
Pan
Rafał Nowakowski
W odpowiedzi na kolejne pismo z dnia 5 lutego 2013
r., kierowane do Ministerstwa Zdrowia, dziękuję za Pańskie uwagi w
zakresie funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w kraju.
Odnosząc się natomiast do kwestii korzystania
ze świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, uprzejmie
przypominam, iż przedmiotowe świadczenia mieszczą się w zakresie
podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Stąd, jeżeli z jakiś względów
nie udało nam się skorzystać ze świadczeń lekarza podstawowej
opieki zdrowotnej w godzinach jego funkcjonowania, wówczas możemy
skorzystać z porady lekarza w ramach nocnej i świątecznej opieki
zdrowotnej, w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego
pogorszenia stanu zdrowia świadczeniobiorcy, które nie jest stanem
nagłym.
Ubezpieczeni w sytuacji pogorszenia stanu zdrowia
mogą korzystać z pomocy dowolnego punktu nocnej i świątecznej
opieki zdrowotnej. Informację o tym, gdzie w danym rejonie
sprawowana jest nocna i świąteczna opieka lekarska i pielęgniarska,
pacjent może uzyskać u swojego lekarza POZ lub we właściwym
oddziale wojewódzkim NFZ.
W odniesieniu zaś do kwestii podziału NFZ i
stworzenia odrębnej instytucji zajmującej się wyceną świadczeń,
uprzejmie wyjaśniam, iż zasadniczym celem proponowanej zmiany jest
uporządkowanie struktury organizacyjnej systemu powszechnego
ubezpieczenia zdrowotnego – jako jednej z podstawowych kwestii
podlegających ocenie w kontekście konstytucyjnych gwarancji prawa
do ochrony zdrowia.
Celem zakładanych zmian jest powołanie
odrębnego od płatnika organu regulacyjnego, który obejmie
podstawowe z punktu widzenia regulacji i funkcjonowania rynku
wewnętrznego powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, takie zadania
jak: taryfikacja i wycena świadczeń zdrowotnych, ocena technologii
medycznych, ocena jakości i akredytacja świadczeniodawców,
tworzenie nowych modeli kontraktowania usług zdrowotnych.
Zadania te obecnie wykonywane są częściowo i nieraz jednocześnie
przez różne podmioty, co w sposób negatywny odbija się na
funkcjonowaniu i efektywności całego sektora ochrony zdrowia.
Dlatego też zakłada się zdecydowane usprawnienie realizacji
funkcji regulacyjnych w odniesieniu do systemu ubezpieczenia
zdrowotnego, poprzez utworzenie ww. organu regulacyjnego. Należy
zauważyć, że taki organ regulacyjny nigdy w polskim systemie
powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego nie funkcjonował, co można
uznać za podstawową wadę systemową.
Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, iż
Ministerstwo Zdrowia, jako pracodawca nie finansuje dodatkowych
pakietów świadczeń medycznych dla swoich pracowników. Pracownicy
Ministerstwa Zdrowia korzystają ze świadczeń opieki zdrowotnej w
ramach obowiązującego powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz
stosowany jest wobec nich taki sam system kolejkowy, wynikający z
art. 20 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 roku
Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).
ZASTĘPCA DYREKTORA
Departamentu Ubezpieczenia Zdrowotnego
(-) Tomasz Pawlęga
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uprzejmie proszę o podpisywanie komentarzy - może być np. nickiem po wybraniu z listy pod oknem komentarza pozycji "Nazwa/adres URL"